Testépítés és egészséges életmód

2024. május 27.

A testépítés és az egészséges életmód szoros összefüggésben áll egymással. A testépítés nem csupán az izomtömeg növeléséről szól, hanem egy olyan életmódot is, amely az egészség megőrzését és javítását célozza. Ebben a cikkben áttekintjük a gyuras.hu segítségével, hogyan kapcsolódik össze a testépítés és az egészséges életmód, valamint milyen előnyökkel jár mindkettő gyakorlása.

A legegyszerűbben az egészséges életmód egy olyan életmód, amely csökkenti a súlyos megbetegedések kockázatát és növeli a várható élettartamot. Bár nem tudunk minden betegséget megelőzni, sok súlyos betegség megelőzhető bizonyos magatartásformák elfogadásával és mások elkerülésével.

A nem fertőző betegségek a vezető halálokok világszerte, mégis határozottan összefüggenek olyan életmódbeli tényezőkkel, mint az elhízás, a fizikai aktivitás, a dohányzás és a helytelen táplálkozás. A szívbetegség, a szélütés és a tüdőrák együttesen az összes haláleset egyharmadáért felelősek a fejlett országokban, és a dohányzást tartják a legnagyobb egészségkockázatnak.

Egy közelmúltbeli nagy metaanalízis kimutatta, hogy azok az egyének, akik egészségtelen életmódot folytattak, beleértve a dohányzást, a túlzott alkoholfogyasztást, a testmozgás hiányát és az egészségtelen táplálkozást, 66%-kal magasabb halálozási kockázatot mutattak, mint azoknál, akik legalább négy egészséges magatartást követtek.

Az egészséges életmód azonban nem csak a betegségek és a halál elkerülését jelenti. A szociális, mentális és fizikai jólét szempontjainak javításáról is szól, hogy hosszabb ideig élvezhessük az élet több területét.

Melyek az egészséges életmód alapvető jellemzői?

Egy, az Egyesült Államokban végzett nagyszabású tanulmány mintegy 120 000 felnőtt egészséggel kapcsolatos magatartását elemezte harminc éven keresztül. Ezt az információt felhasználta annak megértésére, hogy az életmódbeli tényezők hogyan befolyásolják az élettartamot és a nem fertőző betegségek, például a szívbetegségek és a rák miatti halálozás kockázatát. Öt lényeges dolgot azonosítottak:

Egészséges étrend

Az egészséges táplálkozás magában foglalja a különféle ételek megfelelő arányban történő fogyasztását és olyan kalóriabevitelt, amely lehetővé teszi az egészséges testsúly fenntartását. Bár ez mindenkinél eltérő, általános útmutatóként ennek a következőket kell tartalmaznia:

  • Napi legalább öt adag gyümölcsnek és zöldségnek a napi táplálékbevitel egyharmadát kell kitennie. A bizonyítékok azt mutatják, hogy azoknál az embereknél, akik megfelelnek ennek a követelménynek, kisebb a kockázata egyes rák és szívbetegségek kialakulásának. Egy metaanalízis összefüggést mutatott ki a gyümölcs- és zöldségfogyasztás és a betegségek között, a szívbetegségek miatti halálozás kockázata naponta elfogyasztott gyümölcs vagy zöldség adagonként 8%-kal, akár tíz adagig, míg a rák kockázata 3%-al csökkent.
  • Keményítőtartalmú élelmiszerek, különösen a teljes kiőrlésű fajták, amelyek több rostot és tápanyagot tartalmaznak, mint a fehér fajták. Kimutatták, hogy a teljes kiőrlésű gabonák csökkentik számos rák, a 2-es típusú cukorbetegség és a szívbetegség kockázatát, és elősegítik az egészséges bélbaktériumok kialakulását.
  • A sovány fehérjék, különösen a hal, a tojás és a fehér hús elengedhetetlenek a sejtek helyreállításához, és számos vitamint és ásványi anyagot biztosítanak.
  • Tejtermékek és alternatíváik, amelyek jó fehérjeforrások és kalciumot biztosítanak.
  • Telítetlen zsírokfogyasztása korlátozott mennyiségben.

Egyértelműen látszik ebből, hogy az egészséges életmód egyik legfontosabb alapja az egészséges táplálkozás, amit hosszú távon fenn lehet tartani.

A gyuras.hu oldalon a táplálkozás és az ismertetők menüpontban is találhatsz egy csomó cikket az egészséges táplálkozás témakörében. Érdemes rendszeresen böngészni az oldalt.

A fizikai aktivitás

Az Egészségügyi Világszervezet azt javasolja, hogy minden felnőtt végezzen rendszeres fizikai aktivitást, beleértve legalább napi harminc perc mérsékelt aerob tevékenységet, amelyet hetente legalább két súlyzós tevékenység egészít ki. A fizikai erőnlét védelmet nyújt az olyan betegségek ellen, mint a szív- és érrendszeri betegségek, egyes daganatos megbetegedések, a cukorbetegség és a csontritkulás, és segíti az ilyen betegségek másodlagos megelőzését (azaz a tünetek súlyosbodását).

Fizikai tevékenységnek természetesen nem csak a testépítés felel meg. Sokan vannak, akik inkább úszni szeretnek, vagy kocogni és futni, sokan szeretik a crossfit edzést, vagy az olyan csoportos tevékenységeket, mint a zumba, vagy a spinning edzés. 

Bármilyen mozgás megteszi. A lényeg, hogy ne csak a fotelben tespedjünk, mert az a lehető legrosszabb. Egyszerűen csak el kell kezdeni. Testépítésnél kezdésnek éppen elegendő hetente 3-szor 1-1,5 órára lemenni a terembe edzeni.  Már annak is hamar látható eredménye van (ha a táplálkozás is megfelelő).

Ha a testépítést választod, akkor a gyuras.hu segít Neked elindulni az utadon. Csomó edzéssel kapcsolatos cikkből tájékozódhatsz kezdő szinttől kezdve a haladóig.

Egészséges testsúly

Az egészséges testsúly megőrzése kritikus fontosságú az általános egészség szempontjából, és számos betegség ellen véd. A testtömegindex (BMI), a testzsír magasság és súly alapján számított becslése, hasznos mutatója lehet annak, hogy a testsúly egészséges-e. A normál BMI-pontszám 18,5 és 24,9 között van, a 25,0-29,9 érték azt jelzi, hogy az egyén túlsúlyos, a 30+ pontszám pedig az elhízást. A BMI pontszám pozitívan korrelál a betegség kockázatával, a magasabb pontszámok pedig számos betegség fokozott kockázatát jelzik, beleértve:

  • 2-es típusú diabétesz
  • Szívbetegség
  • Májbetegség
  • Magas vérnyomás
  • Hangulati zavarok
  • Reproduktív rendellenességek
  • A rákos megbetegedések kockázata

A túlsúly vagy az elhízás hozzájárul a betegségek kialakulásához azáltal, hogy megváltoztatja a hormonális és anyagcsere-profilt, és fokozott fizikai terhelést jelent a különböző testrészekre és szervekre.

Ha valaki túlsúlyos, akkor számos népszerű fogyókúra közül tud választani, de ez csak az első lépés. A fogyókúra ritkán tartható fenn hosszútávon. A fő cél az egészséges táplálkozásra való átállás. Ez mindenkinél jól működik hosszú távon. Ez nem jelenti azt, hogy minden finomságról le kell mondani. Én is megeszem a kenyeret is minden nap (egy szeletet) és eszek néha hamburgert és tortát is.

Ami még segíthet a testzsír elleni küzdelemben az a kavitációs zsírbontás (meg a lézeres és a zsírbontó injekció, vagy a zsír leszívás). A kavitációs zsírbontás nagy előnye, hogy ténylegesen elpusztítja a zsírsejteket és nincs hozzá szükség semmilyen beavatkozásra. Persze ez sem egy olcsó mulatság, de egy 10-15 alkalmas kezelés kúrával jó néhány centitől meg lehet szabadulni deréktájékon és a hasból.

Dohányzás

A dohányzásnak és a dohányzási magatartásnak nincs biztonságos szintje. Így a legjobb egészségügyi egészségi szempontból, ha soha nem dohányozik valaki.

Évente körülbelül nyolcmillió ember hal meg a dohányzással összefüggő betegségekben, és az összes tüdőrákos eset körülbelül 70%-át közvetlenül a dohányzás okozza. A test számos más területén is rákot okoz, beleértve a nyelőcsövet, a szájat, a torkot, a hasnyálmirigyet, a gyomrot és a májat. A dohányzás károsítja a szívszövetet és a keringést, növeli a szívkoszorúér-betegség, a stroke, az érrendszeri betegségek és a szívinfarktus kockázatát.

Ezenkívül a dohányzás károsítja a tüdőszövetet, ami krónikus obstruktív tüdőbetegséghez és tüdőgyulladáshoz, valamint a légúti betegségek tüneteinek súlyosbodásához vezet.

Mérsékelt alkoholfogyasztás

A mérsékelt alkoholfogyasztás napi egy-két italt jelent a férfiaknál és egy italt naponta a nőknél. Az ezen szint feletti alkoholfogyasztás növeli a rossz egészségügyi következmények kockázatát. Például a túlzott fogyasztás növelheti a trigliceridszintet a vérben, növelve a szívroham és a szélütés kockázatát. Magas vérnyomáshoz, kardiomiopátiához és szívritmuszavarhoz is vezethet.

Tekintettel arra, hogy a máj szerepet játszik a mérgező anyagok semlegesítésében a szervezetben, különösen érzékeny az alkoholra. Az alkohollal összefüggő májbetegségek, mint például a zsírmáj, a legtöbb olyan személynél alakulnak ki, akik rendszeresen túlzott mennyiségű alkoholt fogyasztanak. Súlyos esetekben a máj sejtjei begyulladnak és elpusztulnak. Ezeket hegszövetekkel helyettesítik, ami májcirrózishoz vezet, amely kezelés nélkül végül halálhoz vezet.

Ajánló

A bikini és az önbizalom növelése

A bikini és az önbizalom növelése

Az egyéniség és az önkifejezés korszakában a bikini nem csupán egy fürdőruhadarab, hanem a szabadság, a magabiztosság és a nőiesség szimbóluma. Több...

bővebben